top of page

ספרי הילדים שאנחנו גדלנו עליהם הם נכסי צאן ברזל עבורנו, ואם אנו זוכרים אותם לטובה, אלו גם יהיו הספרים שנקריא לילדים שלנו והם יקריאו לילדים שלהם...


האפשרות להעניק לילדים שלכם את אותן החוויות שגם אתם חוויתם כשהייתם ילדים היא דבר שלא יסולא בפז. והרי איזה הורה לא מתמוגג בתחושת נוסטלגיה כאשר האריה והג'ירפה מגלים שמיץ פטל הוא ארנב (זהירות ספויילר!), כשיעל מוצאת בית בארגז על הדשא או כשפלוטו שב בערב אל גדי.


במקרים רבים, הסיפורים נצרבים בנו עמוק עד כדי כך שאם יעירו אותנו באמצע הלילה סביר להניח שנשכח מספר טלפון שאותו אנו מחייגים על בסיס יומיומי, אבל נצליח לצטט משפטים שלמים מספר ילדים שאהבנו גם אם לא קראנו בו כבר יותר מ 20 שנה! מדהים איך הזיכרון שלנו עובד.


ועכשיו, פתחו מחברות. בוחן פתע!

מאיזה סיפור ילדים התמונה הזאת לקוחה?

*קרדיט למחברת, למאייר ולהוצאה בתחתית הרשומה.


אם התשובה שלכם הייתה "ויהי ערב" – צדקתם! (סביר להניח כי מי שלא זיהה את התמונה אינו מכיר כלל את הסיפור).


אבל איך הצלחתם לזהות מהיכן לקוח האיור? הרי אין כאן כל מלל שירמז לנו לאיזה ספר הוא שייך והדמות הראשית של הסיפור (הילדה הקטנה) כלל אינה מופיעה בתמונה!


כשאנחנו קוראים סיפור או רואים סרט, לא רק הזיכרון השמעתי שלנו נכנס לפעולה אלא גם הזיכרון החזותי. האיורים של הסיפור נחקקים לנו בזיכרון ממש כמו הסיפור עצמו.

בספרי ילדים חשיבות האיורים לא נופלת מחשיבות הסיפור ועל כן יש להתאים בקפידה את סגנון האיור לסיפור.


במקרה של סיפור זיכרונות נוסטלגי, או סיפור בנושא רגיש נעדיף לבחור בסגנון קו עדין ובצבעים חמימים ומרגיעים.

כך למשל בספרה של ליאת שיש-מרקוביץ, "שפת הסתרים של בית החולים", אשר זכיתי לאייר אי שם בשנת 2014.

מדובר בסיפור כל כך עדין בנושא כל כך רגיש (חוויית אשפוז של ילד בבית חולים) שיחד עם הכתיבה הנעימה של ליאת גורם לי להתרגש מממנו בכל קריאה מחדש. פלטת הצבעים שבחרנו לאיור הסיפור מאופיינת בצבעים בגווני פסטל עדינים שמשרים אווירה רגועה ומשמרים את רגישות המלל.

ניתן לרכוש את הספר ישירות מליאת, תמסרו לה ד"ש חמה!


לעומת זאת, אם מדובר בסיפור מצחיק ושובב, נבחר בצבעים עזים וקו קליל.

כמו למשל בספרו של ארז משה, "שדה המוצצים של ינאי", שהופק עצמאית על ידי משפחתו של ינאי עבור בני המשפחה (לצערי, אין להשיגו מכיוון שמדובר בסיפור אישי שיישאר למזכרת נהדרת עבור המשפחה בלבד).

פה ניתן להבחין בצבעים רוויים יותר ובקו גס יחסית שמעניקים אווירה קלילה ושמחה.

(*חידה לגד"שניקים, איזה דגם הטרקטור? "בין הפותרים נכונה יוגרל פותר שלא ענה נכונה")


אז בפעם הבאה כשאתם ניצבים בפני חיפוש מאייר מתאים לסיפור שלכם, וודאו כי המאייר מבין ומתחבר להלך הרוח של הסיפור על מנת שיוכל להפיק עבורו איורים שיחזקו את הסיפור ויתנו לו בדיוק את התחושה שאותה התכוונתם להעביר לקורא.


הורים לילדים קטנים, לפניכם חומר למחשבה:

לאחרונה הבחנתי במגמה מבורכת של הורים של ציון שמות המחברים לפני הקראת הסיפור לילד. אז אם כבר ציינתם את שם המחבר, זכרו כי ללא עבודתו של המאייר, ככל הנראה לא הייתם מקריאים כלל את הסיפור הנ"ל לילדכם.

שמו של המאייר לא פחות ראוי לציון משמו של המחבר.

אתם לא חושבים?


*התמונה המצורפת לרשומה לקוחה מתוך הספר "ויהי ערב" מאת פניה ברגשטיין (על פי אנדרסן), איור: חיים האוזמן, הוצאת: "הקבוץ המאוחד".

במדינה קטנה כמו שלנו, כמעט בכל יום קורה משהו מעניין. המאיירים שמספקים איורים לטובת העיתונות צריכים בכל שבוע (ולפעמים על בסיס יומיומי) להפעיל את כל הכישורים שלהם על מנת לאייר אירוע אקטואלי ולנסות שרוב הקוראים יצליחו להבין ולהתחבר אליו.


לפני כמה חודשים התחלתי לאייר מידי פעם לפעם עבור עיתון "על הצפון" (העיתון של המועצה האזורית הגליל העליון) איורים אקטואליים ואז מצאתי את עצמי מתחבטת עם הדילמות של הכנת איור אקטואלי מדויק ולא פוגעני וכמובן, שיהיה מספיק מובן בעיני קוראי העיתון. משימה בהחלט לא פשוטה!


נתבקשתי להתייחס לפרשת "תיק 2000" שעסק במעורבותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתוכן העיתון "ידיעות אחרונות".



איך מתחילים ?


שלב ראשון: מעלים רעיונות ומעבירים לסקיצה.

זהו השלב החשוב ביותר! מכיוון שעליו יסתמך כל שלב נוסף עד גמר האיור.

ניסיתי לחשוב על דרך מעניינת להראות שראש הממשלה נתניהו שולט בתוכן העיתון, לאחר כמה ניסיונות, הגעתי לרעיון הבא: רוה"מ מחזיק במהדורה של "ידיעות אחרונות" לפני הפצה וגוזר מהעיתון את הכתבות לפי בחירתו.

בשלב חיפוש הרעיון, אני מתמקדת בהעברת הרעיון עצמו ופחות בפרטי האיור. כפי שניתן לראות, בשל זה אין שום דרך לזהות שמדובר ברוה"מ בנימין נתניהו או בעיתון "ידיעות אחרונות".



שלב 2: גימור קו וצבע


עכשיו כבר יותר ברור מי הדמות שבאיור ומה בדיוק היא עושה. אבל התמונה מרגישה מעט שטוחה וסטטית. כמובן שמדובר בתמונה דו ממדית דוממת אבל ע"י הוספת הצללות וקווי תנועה ניתן להוסיף הרגשה של חיות בציור.



שלב 3: ניחשתם! הוספת הצללות וקווי תנועה.

עכשיו התמונה נראית טוב. אבל היה חסר לי משהו קטן... רציתי לוודא שהקורא יבין שמדובר במהדורה של העיתון שטרם הופצה לציבור. אחרת רוה"מ פשוט גוזר את העיתון ללא סיבה ברורה.




שלב 4: הוספת מלל - בלוני דיבור

תוספת כל כך קטנה, אך במקרה של האיור הזה, היא זו שעושה את ההבדל והופכת את האיור לאיור עמוק ומתוחכם יותר.

*טיפ - שימוש בצבעים שונים לבלוני הדיבור יעזור לנו להבדיל בין אמירות של דמות אחת לאחרת.



וזהו, עכשיו רק נותר לקוות שכאשר העיתון יופץ, האיור עדיין יהיה אקטואלי...


לא תמיד אני מאיירת עבור ספרי ילדים או לכתבות, לפעמים אני משמשת בפרויקטים כאמנית סטוריבורד, או סטוריבורדרית אם תרצו.


סְטוֹרִיבּוֹרְד, בתרגום חופשי - תרחיש, הוא תכנון גרפי מוקדם לצורך צפייה טרום-חזותית לתוכן הצפוי להיות מצולם או מונפש: סרטים, סדרות, פרסומות, קליפים... כן כן, לא רק סרטים מצויירים צריכים סטוריבורד.


הסטוריבורדר משלב בין התסריט והוראות הבימוי ויוצר רצף תמונת שמסייעות להפקה לבחון את רצף הסיפור ובמידת הצורך לבצע שינויים בעלילה לפני שנכנסים לצילומים או תהליכי הפקה הדורשים זמן וכסף רב, היתרון הגדול בשימוש בסטוריבורד הוא הוזלת ההפקה, כשהכל מתוכנן כראוי, אין הרבה הוצאות מיותרות.


ומה שאני הכי אוהבת כסטוריבורדרית, זה לראות את התוצר המוגמר, זה משום שתהליך ההפקה עשוי לקחת גם כמה שנים טובות, ולהשוות את השוטים לסטוריבורד שיצרתי.


תוכלו לראות את הסטורי בורד של הפרק המצורף החל מ-00:49, באתר שלי בעמוד הבא, תשוו בעצמכם את הגרסאות בין מה שתוכנן ומה שהופיע בפועל.



אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הסטוריבורדים שעבדתי עליהם, לראות חלק מעבודות הסטוריבורד שאני הכי גאה בהם, חלקם אף הגיעו למסך הגדול




bottom of page